Dieta dla dziecka latem – czas na wdrażanie nowych nawyków?

Dieta dla dziecka latem – czas na wdrażanie nowych nawyków?

Zmieniając nawyki żywieniowe w całej rodzinie, często okres letni stanowi nie lada wyzwanie. Częste wyjazdy, imprezy rodzinne, grille i wszędzie dostępne lody mogą przeszkadzać w trzymaniu się ustalonych zasad. Czy jednak faktycznie dieta dla dziecka latem jest trudniejsza do utrzymania? Czy z wdrażaniem nowych nawyków warto poczekać do jesieni?

Dieta dla dziecka latem – dziecko w domu

Część z Was często czeka na rozpoczęcie roku szkolnego, który strukturyzuje pory życia w tym pory posiłków. Dziecko często jest na wyjazdach, u dziadków czy ogólnie poza domem dlatego mamy niewielki wpływ na to co wówczas jada. Jest też wiele z Was którzy odwrotnie – czekają na rozpoczęcie letnich wakacji, by zacząć zmieniać nawyki. Dlaczego? Właśnie latem wasze dziecko ma więcej czasu, częściej przebywa na dworze, ma więcej energii i wszystkie posiłki jada w domu przez co mamy większy wpływ na to co pojawia się na talerzu. Pamiętaj, że najlepsza pora na rozpoczęcie zmian nawyków jest wtedy kiedy … jesteście lub zaczynacie być na nie gotowi.

Regularne picie wody – kształtowanie zdrowych nawyków

Czasem picie czystej wody (bez słodkich dodatków) stanowi dla dzieci duże wyzwanie. O dziwo okres letni może Wam pomóc wyrobić ten zdrowy nawyk. Duże pragnienie wywoływane wysokimi temperaturami, sprzyja sięganiu po napoje w tym po najlepiej gaszącą pragnienie – wodę. Pamiętajmy, że do zgaszenia pragnienia powinna służyć nam tylko woda! Nie słodka lemoniada (nawet domowa), sok, mrożony koktajl, słodki napój czy inne. Woda i tylko woda. Jeśli wasze dziecko pije głównie słodzone napoje, starajcie się je tydzień po tygodniu rozwadniać aż dojdziecie do wody z dodatkiem naturalnych dodatków jak cytryna, pomarańcza czy arbuz.

Dieta dla dziecka latem – możliwość urozmaicenia menu

Lato to także idealny czas na urozmaicanie menu! Mnogość kolorowych owoców i warzyw zachęca do próbowania nowych smaków. Większość świeżych owoców jest orzeźwiająca i słodka a tym samym chętnie kosztowana przez dzieci. Spróbujcie owocowych szaszłyków, warzyw z grilla, domowych lodów, musów owocowych czy mrożonych koktajli.

Jeśli Twoje dziecko wykazuje większy opór do próbowania nowych smaków, nie zapominaj o wspólnych zakupach (szczególnie na kolorowym targu!), zabawach, gotowaniu i stałej ekspozycji które ułatwiają poznawanie nowych smaków. Pamiętaj też że latem, ze względu na upał, zarówno my jak i nasze dzieci możemy mieć zwyczajnie gorszy apetyt. W godzinach gdy słońce świeci najmocniej, zapewniajmy lekkostrawne, lubiane przez dzieci dania. Naszym niejadkom, nowości serwujmy raczej wieczorem czy o poranku, gdzie nie jest są jeszcze zmęczone upałem.

Dieta dla dziecka vs lody

Nie ukrywajmy, że lody są stałym elementem żywienia dzieci latem 😉 Problem polega na tym, że szczególnie w przypadku mniejszych dzieci, lód może stanowić realny posiłek dla dziecka. W konsekwencji ciężko będzie nam zachęcić dziecko do obiadu, gdy niedawno zjadło już dużą jego część pod postacią loda. Wybierając lody sprawdzajcie zawsze skład! Ich długość często przeraża. Na szczęście bardzo łatwo przygotować domowe odpowiedniki! Potrzebne są jedynie …. mrożone owoce, jogurt i 3-5 minut czasu na ich przygotowanie. Pamiętaj że wspólne przygotowanie lodów może dodatkowo zachęcić dziecko do spróbowania nowych owoców

Ile lodów dziennie może zjeść moje dziecko? Z lodami jak i z innymi słodyczami powinna obowiązywać jedna, znana wszystkim zasada. Ważne by zasada była realna a nie… idealna. Bardzo dobrze sprawdza się zasada jednej słodyczy dziennie. Wówczas do posiłku np. do obiadu czy podwieczorku dziecko może zjeść np. gałkę loda czy mini loda.

Aktywność fizyczna latem

Jednym z elementów kształtowania zdrowych nawyków dzieci jest włączenie stałej aktywności fizycznej. Piękna pogoda, dużo wolnego czasu czy kontakt z przyrodą sprawiają, że lato znacznie wzmaga aktywność fizyczną naszych pociech. I bardzo dobrze! O ile zimą zachęcanie dzieci do dodatkowej aktywności fizycznej stanowi nie lada wyzwanie, o tyle latem piękna aura sama zaprasza do korzystania z jej uroków. Lato to idealny czas na znalezienie nowych, ulubionych aktywności dla naszego dziecka!

Oczywiście – wiele aktywności możemy wykonywać tylko latem. Jest jednak masa takich które możemy choć częściowo włączać zimą (np. aktywności na basenie, zajęcia sportowe na hali). Dodatkowo jeśli nasze dziecko naprawdę polubi uprawianie sportu i aktywny styl życia, z większą chęcią będzie chciało włączać je w zimowym okresie.

Dieta dla dziecka latem vs nuda

Masa letnich atrakcji sprzyja utrzymywaniu trudnego nawyku – czyli nawyku niepodjadania 🙂 Dziecko zajęte aktywnościami na dworze, rzadziej myśli o jedzeniu a także o podjadaniu … z nudów. Przeprowadzając z Wami edukacje odnośnie podjadania, bardzo często dochodzimy do wniosku, że zarówno dzieci jak i rodzice często jedzą z… nudów. Latem jedzenie z nudów rzadziej nam grozi, a tym samym łatwiej zacząć ten nawyk wdrażać w życie.

Dieta dla dziecka latem – podsumowanie

Jak widzicie szklanka zawsze może być do połowy pełna lub pusta. Lato daje naszym dzieciom spore możliwości do poreperowania nawyków żywieniowych, przez co możemy mieć realny wpływ na dietę dla naszego dziecka także latem. Nie czekajmy ze zmianami nawyków żywieniowych do lata, wiosny, jesieni czy zimy. Jeśli jesteśmy gotowi na zmiany – działajmy! Każda pora roku ma swoje plusy i minusy. Zawsze możemy czekać, tylko czy ma to sens?

Autor: mgr dietetyk Monika Zaremba-Dragan, diet4kids

Może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.